Den tyske vejafgift – kaldet Maut – har i mange år været en fast bestanddel af alle fragtfakturaer, når du har fragt via lastbil til eller gennem Tyskland. Den tyske stat hævede i december 2023 Maut-vejafgiften markant, og vi ser frem mod endnu en stigning senere i 2024.
Vejafgiften opkræves typisk via et procenttillæg på fragtfakturaen og beregnes på baggrund af en række faktorer, som kan være svære for en enkeltstående fragtkunde at gennemskue – og endnu sværere at validere.
På siden her får du derfor grundlæggende viden om, hvorfor du bør være opmærksom på, hvilket Maut-tillæg du opkræves, og hvordan du kan sikre dig, at du ikke betaler et højere tillæg, end du bør.
Maut er, helt kort, en vejskat, som er indført for at motivere brug af nyere lastbiler, som udleder mindre CO2.
Den fungerer i praksis ved, at den tyske stat opkræver en afgift ud fra en fast sats pr. kørt kilometer, og satsens størrelse afhænger af den specifikke type og størrelse lastbil, der køres med. Jo nyere lastbil – og dermed jo mindre emission – jo lavere sats.
Skal vi hjælpe dig med at kontrollere vejafgift-tillægget på dine fragtfakturaer?
Kontrol og validering af Maut vejafgift-tillæg er en integreret del af Fragtvaliderings fakturakontrol.
Via det store datagrundlag i vores valideringssoftware kan vi afklare, om den procentsats, du betaler, er på et tidssvarende niveau. Vi kan således udfordre evt. høje vejafgift-tillæg efter behov og sikre, at for høje tillæg udbedres og krediteres.
Vejafgiften reguleres jævnligt, og altså senest i december 2023 med varsling om en yderligere regulering senere i 2024. Typisk har der været tale om mindre stigninger, men i december steg Maut-afgiften kraftigt sammenlignet med tidligere.
Derfor har mange fragtudbydere – helt reelt – hævet det vejafgift-tillæg, de opkræver deres kunder, men vi ser lige nu meget store udsving i de opkrævede procentsatser – faktisk fra 3% til 12%. Det betyder, at der kan være markante besparelser at hente ved at være opmærksom på, om det Maut-tillæg, du betaler til din fragtudbyder, er på et reelt niveau.
Når fragtudbyderne skal viderefakturere vejafgiften til dig som kunde, sker det typisk enten via et procenttillæg, som er det samme for alle udbyderens kunder, der har fragt i Tyskland, eller via et kroner-øre-tillæg, som udregnes specifikt for en enkelte ordre ud fra, hvilke zoner der køres i.
Sidstnævnte er dog en omstændelig – og omkostningstung – måde at beregne tillægget på, hvorfor der typisk vælges et generelt procenttillæg på tværs af alle fragtudbyderens kunder.
Det afgørende punkt her er, at procenttillægget fastlægges på et reelt niveau, der både svarer til den afgift, der afkræves af den tyske stat, og den sendingsfordeling, herunder fx antal kørte kilometer i hhv. Tyskland, Holland eller Frankrig, som er aktuel for den enkelte kundes fragtopgaver.
Netop derfor kan det være svært for dig som kunde at gennemskue, om det opkrævede tillæg er på et reelt niveau, da du ikke altid på forhånd kender den nøjagtige rute, der køres gennem Europa. Du har som fragtkunde desuden kun begrænset mulighed for at sammenligne den procentsats, du betaler, med andre for at vurdere, om du betaler mere eller mindre end dine konkurrenter.
Og opdager du så, at du betaler en højere sats end andre i branchen, kan det ligeledes være svært for dig at udfordre fragtudbyderens argumenter for den fastlagte sats, da du kun har din egen sag eller måske en håndfuld eksempler at argumentere ud fra.
Hos Fragtvalidering håndterer vi månedligt adskillige tusinde fragtfakturaer. Det giver os et
omfattende datagrundlag, der gør os i stand til at sammenligne de opkrævede vejafgifter for kørsel i Tyskland på tværs af alle de fragtudbydere, vi har i vores database.
Når vi får en faktura ind, der indeholder et vejafgift-tillæg, som er steget markant ift. tidligere
niveau, giver vores softwarerobot besked til vores fragteksperter. De sammenligner tillæggets
størrelse med tilsvarende tillæg for lignende fragtopgaver og regner derefter baglæns i den
aktuelle kundes fragtfakturaer for at afklare, om afregningen er reel ud fra de øvrige informationer om den aktuelle fragtopgave. Hvis det viser sig, at tillæggets procentsats er for høj, kontakter vi fragtudbyderen for at udfordre procentsatsens niveau – og får den i langt de fleste tilfælde nedjusteret til en passende sats. Dermed får du både krediteret det beløb, du har betalt for meget, og betaler den lavere procentsats for vejafgiften på dine fremtidige fakturaer.
Hvis du er i tvivl, om Maut vejafgift-tillægget på jeres fakturaer for fragt i Tyskland er validt, er du velkommen til at kontakte os på kontakt@fragtvalidering.dk for en uforpligtende sparring om tillægget.
Vi vender tilbage inden for 2 hverdage.
Venlig hilsen
Rudy Kjeldsen,
indehaver og fragtspecialist,
Dansk Transportoptimering A/S
Fragtvaliderings automatiserede fakturakontrol finder i gennemsnit fakturafejl til en værdi af 2-3% af vores kunders samlede fragtomkostninger.
Der gemmer sig altså en langt større mulig besparelse i dine fragtomkostninger, end du måske er klar over.
Skriv dig op til vores nyhedsbrev* og modtag oversigten over de gængse fejl, som årligt koster dig 2-3% af dine samlede fragtomkostninger.
*Vi sender kun relevant viden, der kan sikre dig mod fejl i din transportafregning
Jernbanegade 2, 1.th.
6000 Kolding
Telefon: 75 94 47 74
E-mail: kontakt@fragtvalidering.dk
CVR: 27 21 84 66
Følg os på LinkedIn og få værdifuld viden
Skriv dig op til vores nyhedsbrev* og modtag oversigten over de gængse fejl, som årligt koster dig 2-3% af dine samlede fragtomkostninger.
*Vi sender kun relevant information, der kan sikre dig mod fejl i transportafregningen.